Bezpieczeństwo
Polecenie Zapłaty jest usługą bankową wprowadzoną w Polsce do systemu krajowych rozliczeń pieniężnych na podstawie Ustawy o prawie bankowym z dn. 29 VIII 1997 r. (Dz.U. 97.140.939 ze zm.). Obecnie funkcjonuje w oparciu o Ustawę o usługach płatniczych z dn. 19 sierpnia 2011 r. (Dz.U. 2011 nr 199 poz. 1175)
Dodatkowe gwarancje prawne to Porozumienie Międzybankowe dotyczące Polecenia Zapłaty z dnia 1 VI 1998 roku, którego aktualizacja weszła w życie 24 X 2012 , które podpisały wszystkie banki uczestniczące w tej formie rozliczeń, oraz przepisy regulujące działalność Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (w szczególności odnoszące się do przesyłania Poleceń Zapłaty za pośrednictwem ogólnopolskiego elektronicznego systemu wymiany danych międzybankowych - ELIXIR®).
Transakcje dokonywane przy pomocy Polecenia Zapłaty są uznawane za wyjątkowo bezpieczne ponieważ:
- Poprawność działania Polecenia Zapłaty gwarantowana jest odpowiednimi regulacjami prawnymi w tym Ustawą o prawie bankowym.
- Do rozliczeń w formie Polecenia Zapłaty wymagana jest zgoda płatnika.
- Zgoda udzielana jest w 2 egzemplarzach - po jednym dla wierzyciela i banku. Dopuszczalne jest stosowanie jednego egzemplarza, który w oryginale przekazywany jest dostawcy usługi.
- Płatnik posiada pełną kontrolę - zachowuje możliwość anulowania pojedynczej transakcji lub rezygnacji z rozliczania się z danym wierzycielem za pomocą Polecenia Zapłaty.
- W przypadku wątpliwości związanych z kwotą obciążenia płatnik może do wyjaśnienia sprawy anulować każdą transakcję. Osoby nie prowadzące działalności gospodarczej mogą anulować transakcję do 8 tygodni (56 dni kalendarzowych) od daty obciążenia rachunku, a pozostałe osoby (firmy) do 5 dni roboczych od daty obciążenia rachunku. Pieniądze wracają wówczas niezwłocznie (najpóźniej następnego dnia) na rachunek płatnika.
- Wszystkie transakcje dokonane za pomocą Polecenia Zapłaty są odnotowane na wyciągu bankowym, który otrzymuje płatnik.
- To odbiorca (dostawca usługi) i bank dbają o prawidłowe, terminowe i bezbłędne przeprowadzenie transakcji. Nad prawidłowym przepływem danych czuwa Krajowa Izba Rozliczeniowa za pomocą systemu ELIXIR.
- W pełni elektroniczna forma przepływu informacji i rozliczeń redukuje możliwość powstania prostych błędów popełnianych przy dyspozycjach wypisywanych ręcznie.
- Komunikacja elektroniczna pomiedzy odbiorcą a bankiem eliminuje niedoskonałości korespondencji pocztowej.
- Płatnik nie jest narażony na niedogodności osobistego dokonywania przelewów, a w szczególności operowania gotówką.
